Meldpunt schimmel en achterstallig onderhoud
Schimmel in een huurwoning is in Rotterdam geen incident, het is een groot probleem dat in iedere wijk speelt. Gebleken is dat het niet alleen een strijd is tegen schimmel, maar ook tegen weigerende verhuurders. Begin 2024 lanceerde Leefbaar Rotterdam het Meldpunt Schimmel en Achterstallig Onderhoud, om in kaart te krijgen hoe groot de problemen zijn en waar die spelen. Er zijn al honderden meldingen binnengekomen vanuit de hele gemeente, 80% van de meldingen ging over corporatiewoningen.
Als verhuurders geen verantwoordelijkheid tonen, moet de gemeente hen dwingen. In de gemeenteraad hebben we daarom al diverse acties ondernomen, zo is het Leefbaar-plan voor een Woning APK voor huurwoningen aangenomen. Op dit moment wordt de APK uitgewerkt, zodat het straks vanuit de gemeente als middel kan worden ingezet. Bij de keuring wordt, net zoals bij een APK voor auto’s, ook gekeken naar de oorzaak van de problemen en moeten verhuurders verplicht worden om de problemen op te lossen. Benieuwd naar wat er nog meer voor acties zijn ondernomen? Lees meer over de strijd tegen schimmel en toekomstige stappen.
Last van schimmel in uw huurwoning? Heeft u last van schimmel of achterstallig onderhoud in uw huurwoning? Meld het! Hoe meer meldingen, des te sterker staat u tegenover de verhuurder.
Met uw melding brengen we de problemen in de buurt in kaart. Daarnaast kijken wij ook hoe wij u kunnen helpen, door bijvoorbeeld u te koppelen aan een
inspecteur van bouw- & woningtoezicht van de gemeente of door onze contacten bij verschillende woningcorporaties te bellen.
Woningcorporaties laten huurders in schimmel en achterstallig onderhoud zitten
8 mei 2025 · Bekijk grotere afbeelding
De Rotterdamse woningcorporaties doen te weinig om problemen in hun huurwoningen op te lossen, de huurders zijn hier de dupe van. Dit blijkt uit navraag van Leefbaar Rotterdam bij de melders die zich eerder bij het Leefbaar-meldpunt voor schimmel en achterstallig onderhoud hebben gemeld.
Groot probleem in Rotterdam Leefbaar Rotterdam lanceerde begin vorig jaar het Meldpunt Schimmel en Achterstallig Onderhoud, naar aanleiding van signalen die de fractie ontving. Het doel van het meldpunt was om inzicht te krijgen in de grootte van het probleem, en of het in bepaalde gebieden van Rotterdam meer speelde dan in andere gebieden.
In een paar weken tijd kreeg Leefbaar honderden meldingen binnen. De teller staat nu op ruim 550 meldingen, die verspreid uit heel de gemeente komen. Van Charlois tot Delfshaven en van Nesselande tot Hoek van Holland: overal in de gemeente zijn er problemen met schimmel en achterstallig onderhoud in huurwoningen. Van de melders huurt 80,5% de woning van een woningcorporatie. “De oplossing van de woningproblemen ligt dus voor 80,5% in handen van de 11 woningcorporaties die in onze stad actief zijn.”, zo reageert Leefbaar-raadslid Vanessa Bruin (Wonen).
In april 2024 behandelde de Rotterdamse gemeenteraad, op vraag van Leefbaar, het onderwerp in de raad. Hierbij werd onder andere het Leefbaar-plan voor een Woning-APK besproken, de gehele gemeenteraad stemde met dit idee in. De woonwethouder werkt op dit moment aan de afdoening van deze keuring. Vanwege de politieke aandacht en de grote media-aandacht, werd de druk op de woningcorporaties groter. Vanessa Bruin: “Je zou verwachten dat alle verhuurders dan wel de mouwen opstropen en huurders helpen, maar dat blijkt helaas anders te zijn. Sommige woningcorporaties kondigden acties aan, maar anderen bleven muisstil”.
Open brief naar woningcorporaties Leefbaar Rotterdam heeft deze week een open brief gestuurd aan de 11 woningcorporaties die in Rotterdam actief zijn, omdat 80,5% van alle meldingen over corporatiewoningen gaat. In de open brief vraagt Leefbaar opnieuw om actie, huurders moeten geholpen worden. Het is duidelijk dat te veel huurders niet worden geholpen, zelfs niet als de huurcommissie een huurverlaging heeft opgelegd vanwege aantoonbare problemen. Raadslid Vanessa Bruin: “Blijkbaar zijn de gemiste huurinkomsten minder hoog dan de reparatiekosten of worden nog steeds huurders en zelfs de Huurcommissie niet serieus genomen. Linksom of rechtsom: de gezondheid van de huurder is in het geding en woningcorporaties moeten hun verantwoordelijkheid pakken”.
Na alle aandacht vorig jaar, zijn er wel acties van woningcorporaties te zien. Vooral bij Woonstad zijn de resultaten zichtbaar. Waar zij vorig jaar veelvuldig werden genoemd in de meldingen, is dat nu fors gedaald. Zij hebben dan ook hun hele werkwijze omgegooid en zijn actief aan de slag gegaan om de woningproblemen te verhelpen.
Ook Havensteder is aan de slag gegaan, hiervan zijn ook de eerste resultaten zichtbaar. Hun aandeel in de meldingen is gedaald, maar is desondanks nog hoog te noemen. Van de onopgeloste woningproblemen, gaat 22,1% van deze meldingen over Havensteder. De meeste problemen gaan over woningen van Woonbron, dit is bijna een derde van alle onopgeloste meldingen (32,7%). “Er is nog heel veel werk aan de winkel, daarom dat wij een open brief hebben gestuurd. De meldingen over schimmel en achterstallig onderhoud komen uit heel de gemeente en alle woningcorporaties zijn genoemd. Er is echt actie nodig, nu zijn de huurders de dupe en dat kan écht niet. Iedere Rotterdammer verdient een fijn thuis.”, zo sluit Leefbaar-raadslid Vanessa Bruin af.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!